WYDARZENIA

Ralacja z pielgrzymki

W dniach 6-7 maja 2017 r. odbyła się pielgrzymka autokarowa z Parafii Nar. NMP w Motwicy do Lichenia i Torunia. Licheń znajduje się w Wielkopolsce ok. 15 km od Konina.

Wśród 50 uczestników znalazły się dzieci ze scholi, młodzież i dorośli. Pielgrzymce przewodniczył ks. proboszcz Marek Kujda. Naszą intencją pielgrzymkową było powierzenie Pani Licheńskiej naszej parafii. Wszystkie rodziny, młodzież, dzieci, chorych i samotnych oraz prace remontowe, jakie czekają naszą świątynię. Podczas dłuższej podróży był czas na wspólną modlitwę, śpiew pieśni pielgrzymkowych, godzinek, i litanii loretańskiej, towarzyskie rozmowy i słowa wprowadzenia ks. Proboszcza na temat odwiedzanych miejsc.

Nasze pielgrzymowanie przypadło w Jubileuszowym Roku 50-lecia Koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Licheńskiej. Główne uroczystości z tej okazji będą się odbywały 15 sierpnia 2017 r.

Pierwszym przystankiem na drodze naszej pielgrzymki był Lasek Grębliński w którym w 1850 r. miały miejsce objawienia MB Licheńskiej. W tym miejscu przepełnionym pięknym śpiewem ptaków i zielenią przyrody wiosennej wspólnie odprawiliśmy Drogę Krzyżową. Jadąc dalej z daleka zauważyliśmy wzniosłą kopułę oraz górujące nad okolicą wieże świątyni licheńskiej zapraszając pątników do tego świętego miejsca.

Trochę zmęczeni kilkugodzinną podróżą poszliśmy się pokłonić MB Licheńskiej, której wizerunek znajduje się w głównym ołtarzu Bazyliki. Następnie nasze zainteresowanie zostało skierowane na poznanie historii i miejsc związanych z Licheńskim Sanktuarium. Bliższych informacji udzielił oraz atmosferę tego miejsca przybliżył nam przewodnik. W tak cudownym, miejscu przeznaczyliśmy również czas na adorację Najświętszego Sakramentu i Koronkę do Bożego Miłosierdzia odprawianej w kaplicy Trójcy Św. Każdy z pielgrzymów mógł się również zaopatrzyć w wodę z Cudownego Źródełka, zakupić pamiątki oraz zrobić pamiątkowe zdjęcia.

Najważniejszym momentem pobytu w Sanktuarium była Msza Św. w intencji rodzin o godz. 19.00. Zgromadzone grupy pielgrzymkowe, rodziny, małżeństwa były polecane przed cudownym obrazem MB podczas mszy św. celebrowanej przez kapłanów. Również nasz ks. Proboszcz przy ołtarzu przed Cudownym Obrazem polecał naszą pielgrzymkę i nasze intencje. Na zakończenie dnia wszyscy wierni wzięli udział w Apelu Maryjnym i procesji różańcowej ze świecami . Był to szczególny moment oddania hołdu i uwielbienia Maryi za Jej objawienia oraz wstawiennictwo w wypraszaniu potrzebnych łask dla siebie i swoich bliskich.

Po całodziennych wrażeniach znaleźliśmy się w Domu Pielgrzyma „Arka”, gdzie uzyskaliśmy nocleg i wyżywienie. Pokaźny budynek urzekł nas swoją nowoczesnością i pięknem otaczającej parkowej zieleni. Do Bazyliki z Cudownym Obrazem MB Licheńskiej prowadzą alejki otoczone różnorodnymi gatunkami drzew i krzewów, obsadzone rozkwieconymi, wiosennymi kwiatami. Największa w Polsce świątynia tonie w parkowej zieleni, malowniczym otoczeniu lasów i jezior. Ta niepowtarzalna atmosfera sprzyja modlitewnemu skupieniu, wyciszeniu i przyciąga wielu pątników przez cały rok.

Niedzielny poranek w Licheniu spędziliśmy na Golgocie – 30 m wzgórzu zbudowanym z kamieni i głazów . Wąskie dróżki Golgoty prowadzą pod krzyż. Po drodze zatrzymujemy się przy kolejnych stacjach i w modlitwie docieramy na sam szczyt, skąd roztacza się piękny widok na najbliższe otoczenie.

Przed udaniem się w dalszą podróż jeszcze na chwilę wstępujemy, aby podziękować Pani Licheńskiej za spotkanie i pożegnać się z Nią. Następnie wyruszamy w drogę do Torunia – miejsca świątyni pw. Maryi Nowej Gwiazdy Ewangelizacji i Św. Jana Pawła II. Sanktuarium zostało wzniesione staraniom Ojców Redemptorystów w pobliżu Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej. Świątynia powstała dzięki ofiarności Polaków w kraju i za granicą. Konsekracja tej świątyni odbyła się 18 maja 2017 r. Przed kościołem znajduje się figura Św. Jana Pawła II, który w geście pozdrowienia wita pielgrzymów. Podczas głównej mszy św. w której uczestniczyliśmy o godzinie 12 Ojcowie Redemptoryści zaprezentowali   relikwie polskich misjonarzy – męczenników. Błogosławieni ojcowie Zbigniew Strzałkowski i Michał Tomaszek zostali zamordowani na początku lat 90 poprzedniego stulecia przez bojówkę terrorystycznego ugrupowania Świetlisty Szlak. Po mszy św. mieliśmy możliwość ucałowania tych relikwii. Przedostatnim etapem pielgrzymki był spacer uliczkami Starówki Toruńskiej pod kierunkiem przewodnika, zakończony zakupem toruńskich pierników. Ze Starówki udaliśmy się na ul. Żwirki i Wigury 80, aby poznać miejsce, skąd rozlega się w naszych domach znany głos Radia Maryja.

Pragnąc podziękować Panu Bogu za dar rozgłośni Radia Maryja i wszystkie dzieła wyrosłe przy nim postanowiliśmy modlitwą i ofiarą materialną wesprzeć te media katolickie. Również pozostawiliśmy ofiarę w świątyni toruńskiej w celu wsparcia dalszej jej rozbudowy.

Napełnieni radością, przepełnieni duchem wdzięczności za spotkanie z Matką Licheńską, umocnieni w wierze wyruszyliśmy w drogę powrotną. Jeszcze w drodze śpiew, modlitwa, wspólne dzielenie się wrażeniami i szczęśliwie powracamy do domu.

Niech będzie Bóg uwielbiony za dar MB Licheńskiej i nasze pielgrzymowanie!